top of page
A kutatás célja

Legutoljára 2008-ban készült olyan átfogó analízis a független színházak állapotáról, amely a statisztikai számokban megnyilvánuló tendenciákat foglalja össze.[1] Az akkori elemzés elsÅ‘sorban a 2007. évi statisztikai adatokon alapult, és az adott évben megmutatkozó viszonyok pillanatfelvételeként jelent meg. Azóta több mint tíz év telt el, és sok minden megváltozott. Fókuszunk szempontjából a legfontosabb ezek közül, hogy 2008-ban megszületett az ún. elÅ‘adó-művészeti törvény (1),[2] amely többek között rendezni próbálta a független színház- és táncművészet helyzetét is, amely a rendszerváltoztatás óta rendezetlen volt. Ez a törvény egyebek mellett kialakította a finanszírozás alapkoncepcióját: az állami-önkormányzati színházak állami támogatásának éves keretösszegéhez kapcsolta a függetlenek támogatását úgy, hogy támogatatásuk összegét e keretösszeg minimum 10%-ának arányában határozta meg. Addig a finanszírozás a mindenkori kulturális minisztérium egyik-másik íróasztalánál dÅ‘lt el, bármiféle transzparencia, szakmai egyeztetés vagy viszonyítás nélkül, maradékelv alapján, és általában az utolsó pillanatokban, ami jól tükrözte a terület megbecsültségének hiányát.

​

„A törvény azt a felismerést fogalmazza meg, hogy az élÅ‘, jelen idejű elÅ‘adó-művészeti alkotás olyan, semmi mással nem helyettesíthetÅ‘ társadalmi tevékenység, amely ápolja és fejleszti a társadalom kulturális, szellemi állapotát, az anyanyelvi kultúrát, a társadalmi önismeretet és szolidaritást, elÅ‘segíti az európai, és ezen belül különösen a magyar kulturális emlékezet fenntartását.”

​

A törvény alapelveként határozta meg a jogalkotó az állami szerepvállalás módját és kereteit:

​

„Az Alaptörvényben biztosított művelÅ‘déshez való jog érvényre juttatásának elÅ‘segítése érdekében az állam a központi költségvetésbÅ‘l elÅ‘adó-művészeti szervezeteket tart fenn és - az e törvényben foglalt feltételek szerint - hozzájárul ahhoz, hogy a helyi, valamint a települési és területi nemzetiségi önkormányzatok (a továbbiakban együtt: önkormányzat) az önként vállalt helyi közszolgáltatási feladatellátás, illetve a nemzetiségi közszolgáltatási feladatellátás körében megteremthessék az elÅ‘adó-művészeti tevékenység feltételeit, továbbá pályázat útján támogatja és közszolgáltatási szerzÅ‘dés szerint elÅ‘segíti az egyéb, az elÅ‘adó-művészeti tevékenység megújítását és sokszínűségét szolgáló elÅ‘adó-művészeti szervezetek törekvéseit.”

​

A művelÅ‘déshez való jog mint alkotmányos alapjog érvényre juttatásának egyik módjaként határozza meg a törvény, hogy az állam a törvény keretei között támogatja azoknak az elÅ‘adó-művészeti szervezeteknek a tevékenységét, amelyeket nem az állam, illetve nem az önkormányzatok hoztak létre és működtetnek.

​

A törvény lefekteti tehát, hogy az állami támogatáshoz való hozzáférés alapja nemcsak az állam tulajdonosi, fenntartói feladatvállalása, hanem maga a tevékenység folytatása. Az állam azért támogatja a nem állami vagy önkormányzati tulajdonban álló szervezeteket, mert tevékenységük szolgálja az Alaptörvényben és az Emtv.-ben rögzített célokat.

​

A törvény a nyilvántartásba vétel és a támogatási rendszer elemeihez való hozzáférés feltételeként tehát részben szervezeti-tulajdonosi, részben a tevékenység folytatásával kapcsolatos feltételeket határozott meg, amelyek alapján a független színházi- és táncművészeti terület az elÅ‘adó-művészeti struktúra része.

    

A változás nyomán egymással összefüggÅ‘ rendszerbe került az állami-önkormányzati és a független terület, és ez megnyitotta annak lehetÅ‘ségét, hogy ne csak elvben, hangzatos szavakban, de a gyakorlatban is egy összefüggÅ‘ professzionális színházi struktúráról beszélhessünk Magyarországon, függetlenül attól, hogy az egyes szereplÅ‘k állami-önkormányzati fenntartásúak, vagy független, civil-szakmai kezdeményezés alapján működnek.  Egyúttal azonban az új finanszírozási struktúrában a független színházi terület támogatása a mindenkori kultúráért felelÅ‘s minisztérium közvetlen felügyelete alá került. A törvény elÅ‘készítésével párhuzamosan a Független Színházak Szövetsége (FSZSZ)[3] széles körű szakmai konzultációt is lefolytatott. Ennek keretében jött létre az a minÅ‘ségbiztosítási rendszer, amely meghatározta az éves működési pályázaton (2) elnyerhetÅ‘ támogatáshoz való hozzáférés kritériumait. Emellett ugyanez a konzultáció megfogalmazta a pályázati rendszer és az ahhoz tartozó kuratóriumi működés szakmai minimumait is („Regisztrációs rendszer a független színházi területen”),[4] amely arra volt hivatott, hogy az abban foglalt elvek ellensúlyozzák a mindenkori kulturális minisztériumon keresztül megnyilvánuló esetleges pártpolitikai befolyást. Ezzel a független színház- és táncművészeti terület nemcsak az egyoldalú pénzügyi érdekérvényesítést igyekezett elérni, hanem egyfajta önkorlátozást alkalmazva széleskörű szakmai szempontokat is hagyott érvényre jutni, és próbált érvényre juttatni. Mindezek a törekvések párhuzamban voltak a független színház és tánc magyarországi és nemzetközi szakmai, valamint társadalmi jelenlétével, egyre növekvÅ‘ súlyával, vagyis egy létezÅ‘ szakmai és társadalmi igényt elégítettek ki, amennyiben egy elavult színházi struktúra megújítását célozták meg.

​

A törvényt 2008-ban fogadta el a parlament, és 2009. január 1-jén lépett hatályba. A Független Színházak Szövetsége (FSZSZ) mint érdekvédelmi szervezet menedzselte a függetlenek jelenlétét a jogszabály-elÅ‘készítésben, és ennek eredményeként kerültek bele a független szervezetekre vonatkozó részek a törvényszövegbe, bár nem maradéktalanul.  Az elÅ‘készítés során az FSZSZ a törvényi szabályozásra vonatkozó javaslatait kifejezetten és kizárólag nyilvánosan kezelve, szakmai érvekkel alátámasztva prezentálta a nyilvánosság, és a kulturális minisztérium szakemberei felé. Ilyen értelemben a függetlenségnek mint státusznak az ügye egyfajta kulturális politikai mozgalomként jelent meg az elÅ‘adó-művészet területén, mindenfajta pártpolitikától függetlenül, még akkor is, ha azt a pártok egy része támogatta.

​

A parlament végül 221 igen és 155 nem szavazattal 2008. december 19-én fogadta el a törvényt, amelyet az akkori ellenzék, a széleskörű szakmai egyeztetés ellenére, nem szavazott meg. Ezzel szinte egyidÅ‘ben (és a késÅ‘bbi események fényében az új elÅ‘adó-művészeti törvénytÅ‘l feltételezhetÅ‘en nem függetlenül) 2008. november 24-én alakult meg Vidnyánszky Attila[5] vezetésével a Magyar Teátrumi Társaság, amely az önmagukat jobboldalinak valló, nemzeti elkötelezettségű, elsÅ‘sorban vidéki színházak érdekképviseletét tűzte zászlajára. A Társaság éles kritikát fogalmazott meg az új törvény rendelkezéseivel kapcsolatban, amely mögé a 2010. évi választáson gyÅ‘ztes pártok felsorakoztak. Ezzel megindulhatott a 2008. évi elÅ‘adó-művészeti törvény átfogó módosítása, és vált politikai kérdéssé a független színház és tánc finanszírozása is.

​

Bár az eredeti jogszabály közel sem volt tökéletesnek nevezhetÅ‘, a 2008. évi törvény függetleneket érintÅ‘ passzusai mérföldkövek voltak a magyar kulturális életben. Fontos kísérletet jelentett ez a színházi rendszerváltás tényleges megvalósításában, és adott támpontot a független magyar professzionális színház emancipációjához – még akkor is, ha a kezdeményezés eredményei tiszavirág életűnek bizonyultak.      

​

“A VI. kategóriába sorolt színházak pályázati úton elosztható támogatásának aránya az I-VI. kategóriába sorolt színházak, balett- vagy táncegyüttesek központi költségvetési támogatása keretösszegének legalább 10%-a.”

​

Az éves támogatási forrás minimum keretösszegének meghatározásával együtt a jogalkotó kimondja azt is, hogy ez „az elÅ‘adó-művészetben jelentkezÅ‘ újító törekvések támogatása és a magánszféra versenyképességének erÅ‘sítése érdekében” indokolt.

​

Ilyen értelemben tehát a 2009. év egyszerre kiinduló és befejezÅ‘ pontnak is tekinthetÅ‘: két egymástól gyökeresen eltérÅ‘ kultúrpolitikai koncepció határvonala, valamint a független színházak életében a tényleges önrendelkezés kivívásának az elindulása, ugyanakkor egy új kiszolgáltatottság kezdete. Azóta több mint tíz év telt el, ezért érdemesnek tűnik megvizsgálni, hogy a 2009. utáni idÅ‘szakban milyen tényleges tendenciák voltak megfigyelhetÅ‘ek.

​

Kutatásunk középpontjában az áll, hogy miként alakult a 2009-tÅ‘l 2018-ig terjedÅ‘ idÅ‘szak finanszírozása, ami reményeink szerint hozzájárul annak a képnek a teljességéhez, amit a vizsgált évek kulturális politikája kialakított. E kutatásnak nem célja a kultúrpolitikai környezet teljes feltárása, ezért csak annyira vesszük figyelembe a (kultúr)politikai megnyilatkozásokat, amennyire az érthetÅ‘ség szempontjából feltétlenül szükséges, és amennyire azok közvetlenül kapcsolhatók az adatokhoz. Vizsgálódásainkat a 2018-as statisztikai évvel zárjuk, mert a kutatás kezdetekor ennél frissebb adatok még nem álltak rendelkezésre. Kutatásunk alapvetÅ‘en a független terület működésére szánt összegeket és a működés mutatóit vizsgálja, vagyis nem foglalkozunk az egyéb produkciós pályázatokon elnyerhetÅ‘ vagy más támogatásokkal, finanszírozási lehetÅ‘ségekkel. A statisztikai adatokat a nyilvánosan hozzáférhetÅ‘ adatbázisok mellett az Emberi ErÅ‘források Minisztériuma (EMMI) biztosította.

 

[1] Hudi László: A független színház és tánc helyzete 2007-ben, in Alternatívok: Az elsÅ‘ száz év, p. 45-71. Szerkesztette: Rupányi Izabel, BESZT Egyesület, 2011.

[2]  Az elÅ‘adó-művészeti szervezetek támogatásáról és sajátos foglalkoztatási szabályairól szóló 2008. évi XCIX. törvény (továbbiakban: Emtv.): https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a0800099.tv

[3] Ma: Független ElÅ‘adó-művészeti Szövetség

[4] BelsÅ‘ használatban kommunikált szövegek

[5] Az akkori debreceni Csokonai Színház, majd  késÅ‘bb a Nemzeti Színház igazgatója

​

bottom of page